Monday, 12 December 2016

Format baru KSSR : kuantiti atau kualiti

Keputusan UPSR telahpun diumumkan dan ianya diluar daripada jangkaan. Apabila keputusan diumumkan, kelihatan lebih ramai yang menangis kekecewaan daripada menangis kegembiraan seperti tahun-tahun sudah.

Ibua bapa tergemam dengan mulut terngangga luas seolah-olah ianya perkara yang tidak masuk dek akal.

Guru-guru juga menunjukkan wajah kehampaan kerana murid-murid harapan tidak mencapai NKRA yang diharapkan.

Purata sekolah yang dilebal sebagai cluster pun hanya berjaya mendapat 12 orang murid memperolehi 6A, apatah lagi sekolah-sekolah biasa.

Kita tidak boleh menidakkan perasaan kekecewaan murid, ibu bapa dan guru di dalam hal ini, walaupun UPSR bukanlah pengakhiran segala usaha.

Calon UPSR tahun ini merupakan kohort pertama yang menduduki peperiksaan di bawah format baru UPSR sejajar perlaksanaan KSSR yang menekankan unsur-unsur KABAT.

Jika dilihat pada soalan UPSR tahun ini, ada di kalangan pensyarah tahap university pun tidak dapat menjawab dan faham apa kehendak soalan, inikan murid sekolah rendah.

Seperti Ujian PT3 yang menggantikan PMR dua tahun lalu, kecoh satu negara, apabila keputusan jatuh merundum daripada jangkaan.

Apa pun perlu diakui standard UPSR dengan format baharu bermula tahun ini adalah lebih tinggi.

Murid, ibu bapa dan guru selepas ini perlu lebih menyesuaikan diri dengan sistem penilaian ini yang lebih berkualiti berbanding penilaian sebelumnya.

Masyarakat kita telah terbiasa dan terlalu obses dengan berapa banyak A untuk menjadi tanda aras  ‘kepandaian’ seseorang murid.

Sebab itu ibu bapa dan guru lebih menumpukan kepada keputusan UPSR hingga menyebabkan mereka berasa tertekan, tidak terkecuali pelajar juga turut tertekan.

Demi mengejar keputusan ‘A’, siang malam murid dibebankan dengan kelas-kelas tambahan yang membebankan.

Soal bersosial dan bermain seperti kanak-kanak lain, terpaksa dikorbankan dan akhirnya akan melahirkan ‘pembuli’ dan ‘samseng’ apabila berada di SBP kelak.

UPSR berorentasikan peperiksaan seperti itu perlulah diubah. Pentempatan murid ke SBP usah lagi bergantung berapa banyak  ‘A’ semata-mata.

Perlu juga penempatan murid ke SBP berdasarkan skor merit dalam aktiviti kokurikulum seperti sukan serta kelab dan persatuan.

* Amat memeranjatkan apabila ada guru di Kolej Vokasional mengadu, seorang guru pelatih bakal lulusan kejuruteraan makanikal dari sebuah universiti yang agak terkemuka di selatan tanahair yang sedang menjalani latihan di KV tempat beliau mengajar tidak tahu menggunakan alatan asas angkup venier!

Memalukan!

Blog Archive / Blog Arkib

LimkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...