Friday, 16 March 2018

Sekolah Vernakular Warisan Komponen Dasar Pecah Dan Perintah British

Penubuhan sekolah vernakular adalah komponen dasar pecah dan perintah yang dilaksanakan oleh penjajah British suatu ketika dahulu.

British ketika itu tidak mahu wujud integrasi antara orang Melayu dengan kaum lain bagi memelihara kuasa.

Kewujudan sekolah vernakular ketika itu dikatakan untuk memelihara identiti orang Cina atau India, tetapi matlamat sebenarnya adalah pecah dan perintah.

 Dasar pentadbiran British ketika itu mahukan lepasan sekolah vernakular menjadi orang suruhan seperti mata-mata dan pekerja mereka sahaj.

Sekolah vernakular sekarang bukan aliran nasional tetapi hanya mempunyai ciri nasional sahaja.

Dalam sudut nasional juga sekolah vernakular tidak setanding dengan sekolah kebangsaan dan tidak boleh dijadikan asas untuk membentuk negara bangsa.

Contoh impak SJKC yang dapat dilihat hari ini dalam kalangan masyarakat Cina di Malaysia, mereka bersifat etnosentrik.

Mereka tidak mampu berbahasa kebangsaan dan bahasa Inggeris dengan baik melainkan bahasa Mandarin sahaja.

Juga hidup dalam dunia sendiri dan bergaul dalam kalangan mereka sahaja termasuklah membaca akhbar dan menonton rancangan televisyen berbahasa Mandarin.

Struktur semula SJK dan disatukan dalam satu aliran, sementara bahasa ibunda setiap etnik dijadikan komponen dalam pendidikan untuk memelihara warisan setiap kaum.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive / Blog Arkib

LimkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...