Masalah
harga rumah adalah satu isu yang kian meruncing di dalam negara ini. Golongan
muda yang berpendapatan rendah dan sederhana adalah golongan utama yang menjadi
mangsa akibat terbeban dengan peningkatan harga rumah yang kian mahal mutakhir
ini. Mereka bukan sahaja tidak mampu memiliki rumah kediaman setelah bekerja
dan berkeluarga, malah terpaksa pula menyewa di kediaman kos rendah.
Isu-isu
yang dimainkan oleh pemaju-pemaju di dalam industri perumahan, nyata hanya
helah bagi menghalalkan tindakan mereka untuk meletakkan harga yang tinggi
dalam penjualan rumah kediaman.
Antara
alasan yang digunakan oleh para pemaju perumahan dalam merasionalisasikan
tindakan mereka menaikkan harga rumah kediaman adalah:
- Nilai harga hartanah setempat
- Demografi setempat: peningkatan permintaan rumah kediaman di kawasan tertentu kerana penghijrahan
- Harga kos material pengeluar (producer price index) ke atas barangan seperti zink, simen, batu bata, kaca dan lain-lain.
- Developer Interest Bearing Scheme (DIBS): Di mana pemaju akan menanggung kos bayaran faedah kepada pihak bank sepanjang pembinaan kediaman tersebut sehingga pembeli memasuki rumah tersebut. Pembeli hanya perlu menjelaskan deposit rumah sahaja samada 5% atau 10%. Namun, kadar bayaran balik kepada bank adalah lebih tinggi.
- Permainan spekulasi. Digembar-gemburkan kononnya di kawasan projek perumahan tersebut akan terdapat banyak projek-projek lain seperti kolej, universiti, kompleks membeli belah, lebuhraya dan macam-macam lagi temberang dan helah agar harga perumahan mereka dapat dinaikkan. Isu spekulasi inilah yang akan dikupas dengan terperinci di bahagian yang seterusnya.
Pada
18 Mac 2014 yang lalu, Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dato’Haji Irmohizam
Ibrahim telah membahaskan isu harga rumah kediaman dengan panjang lebar sempena
perbahasan titah Yang Dipertuan Agong. Di dalam ucapan beliau, banyak isu-isu
tersurat dan tersirat yang didedahkan supaya ‘kartel’ yang tersembunyi selama
ini dapat diketahui umum.
MASALAH
HARGA RUMAH AKIBAT KARTEL
Masalah
manipulasi dan spekulasi harga rumah yang tidak terkawal serta kos-kos
tersembunyi oleh pemaju perumahan telah lama berakar umbi dalam negara ini.
Semua ini ditanggung oleh pembeli akibat amalan ‘jerangkap samar’ pemain
industri perumahan. Selain soal pokok mengenai jumlah rumah dan harganya yang
melebihi kemampuan pembeli, pemain industri yang licik sudah merancang
pelan-pelan ghaib mereka untuk terus mengembangkan amalan kos tersembunyi ini
untuk meraih keuntungan. Persekitaran perumahan sekarang sangat didominasi oleh
beberapa pemain-pemain utama dan hubungan mereka sangat akrab seperti kartel
dan mereka sudah lama saling bekerjasama.
Kartel
dalam industri perumahan samada secara langsung atau tidak langsung telah
mewujudkan pasaran spekulasi harga rumah tanpa memikirkan kesannya kepada
pembeli yang kebanyakannya merupakan rakyat biasa yang berpendapatan rendah dan
sederhana.
KARTEL
PEMAJU & EJEN
Terdapat
konsep yang mengelirukan pembeli di mana pemaju mengiklankan bahawa projek
perumahan mereka sudah 80% atau 90% yang terjual. Pembeli seterusnya
berpusu-pusu untuk membeli baki unit atau lot yang masih dijual. Pada waktu
inilah pemaju berkomplot dengan ejen, samada ejen bersyarikat atau ejen bebas,
untuk memainkan peranan, kerana pembeli yang berebut baki rumah untuk dijual
itu ramai. Seterusnya ejen ini akan mengatakan bahawa ada rumah yang sudah
ditempah tetapi mahu dijual oleh pemiliknya. Dan di masa itulah, mereka akan
mengatakan harga sudah berubah (!). Contohnya, rumah RM100,000 akan menjadi
RM130,000 atau lebih. Ejen akan meyakinkan pembeli bahawa pinjaman boleh dinaikkan
kerana nilai rumah sekarang sudah meningkat berbanding ketika waktu pelancaran.
Pembeli
yang terlepas peluang kerana kononnya pemaju memaklumkan baki rumah yang ada
sudah habis ditempah, akhirnya berpaling kepada ejen perumahan. Taktik paling
licik digunakan ejen ialah dengan mengatakan bank menawarkan pinjaman yang
tinggi, jadi kononnya pembeli tidak akan terbeban dengan bayaran muka. Terdapat
banyak kes di mana ejen berjaya menetapkan harga 20% lebih tinggi. Ejen boleh
membantu meringankan beban pembeli dengan menaikkan lagi 20% nilai rumah ketika
membantu pembeli membuat permohonan pinjaman bank.
Akhirnya
ramai pembeli akan setuju. Mana tidaknya, mereka tidak perlu membuat bayaran
muka dan boleh memiliki rumah. Kos margin nilai rumah dalam permohonan pinjaman
hanya wujud atas kertas tetapi pembeli tidak sedar mereka sudah menyerahkan 30%
duit mereka kepada pemaju.
Di
sinilah para pembeli akan selalu terlepas pandang, apabila dokumen perjanjian
jual beli diproses, penama pertama rumah tersebut adalah nama mereka. Ini
bermakna penama yang kononnya sudah membuat tempahan sebenarnya tidak ada pun.
Entah wujud entah tidak. Jelas bahawa tidak wujud sebarang tempahan. Inilah
permainan spekulasi pemaju dan agen jualan dalam memanipulasi pembeli. Lantas
ini adalah kemelut utama negara berkaitan dengan isu perumahan. Hasrat baik dan
murni kerajaan banyak yang akan hilang sebab kejadian manipulasi sebegini.
KARTEL
BANK, PEMAJU & PANEL PEGUAM
Pihak
bank juga mempunyai peranannya di sini. Jumlah pencairan pinjaman lebih banyak
namun tiada risiko tinggi kerana nilai rumah kediaman sentiasa meningkat.
Tambahan pula, ramai pemohonnya adalah orang muda yang berpendapatan sederhana
serta stabil untuk menanggung hutang. Contohnya RM130,000 bagi sebuah rumah
untuk tempoh bayaran 20 hingga ke 25 tahun. Ini juga dapat digelar sebagai
kartel tiga serangkai di antara pemaju, agen dan juga bank. Pemaju dan agen
adalah pihak yang sama. Bank pula dalam kes ini adalah rakan kongsi yang kurang
prihatin terhadap pembeli.. Selain itu terdapat juga kos tersembunyi yang lain.
Harga rumah yang dijelaskan tadi adalah permainan di peringkat pertama.
Peringkat kedua membabitkan hak dan kepentingan pembeli dalam soal perundangan.
Hal
ini diburukkan lagi apabila sudah menjadi amalan biasa sekarang untuk para
pemaju dan bank melantik panel guaman mereka sendiri. Maknanya pembeli tidak
ada pilihan. Pembeli sudah ditunjukkan mana satu peguam yang mesti mereka
berurusan. Apabila pemaju memilih syarikat guaman untuk mengendalikan projek
penjualan rumah, bermaksud syarikat guaman tersebut telah mendapat projek
kerana semua urus niaga perundangan antara pemaju dan pembeli akan diuruskan
oleh peguam yang terpilih. Setiap perjanjian mempunyai kos dan pendapatan. Jadi
ini adalah satu perniagaan kepada syarikat guaman.
Di
sinilah bermula plot kepentingan, hubungan syarikat guaman dan pemaju. Plot
yang dimaksudkan adalah plot menyembunyikan kos-kos di luar harga rumah.
Contohnya jika dengan pembeli bumiputera, pemaju akan menawarkan diskaun 5% dan
pemaju akan menyebut diskaun khas 5% lagi akan diberikan. Namun pada masa
promosi agen akan menyebut diskaun 100% sekali gus. Tanpa memecahkan konsep
diskaun ini kepada dua bahagian pun. Maka apabila pembeli datang untuk
mengambil kunci rumah, pemaju akan mengeluarkan satu senarai bayaran/caj yang
perlu dijelaskan sebelum mereka dapat mengambil kunci dan izin menduduki.
Pembeli seterusnya terkejut disebabkan wujud caj bayaran tunggakan bayaran
muka. Secara tiba-tiba pembeli akan bertanya, “Bukankah 10% diskaun dan
mendapat pinjaman penuh?” Pada waktu ini pemaju akan menjelaskan bahawa
diskaun tersebut bukan 100% sekali gus atau lump sum tetapi ditolak
5% kuota bumiputera dan dari baki itu ditolak lagi diskaun 5% dan akan wujud
margin.
Contohnya
jika harga rumah RM130,000, tunggakan sekitar RM200,000 akan wujud. Jumlah caj
tersembunyi akan makin tinggi jika harga rumah kediaman tersebut semakin
tinggi. Sebuah projek tiga blok pangsapuri 15 tingkat, maknanya terdapat
sekitar 450 buah rumah dan kos tersembunyi ini akan menjadi satu pendapatan
saat akhir ketika pembeli tidak mampu lagi untuk membantah atau menolak kerana
perlu menduduki rumah. Ini belum lagi caj penyelenggaraan yang tidak disebut
dalam perjanjian. Pembeli hanya akan diberitahu pada waktu mengambil kunci dan
surat izin menduduki. Pemaju biasanya akan mengenakan kadar bayaran untuk dua
bulan. Beban pembeli akan menjadi semakin rumit apabila wujud pula caj
pemasangan elektrik dan air sebelum mereka mengambil kunci.
Sebenarnya
perkara ini sudah lama berleluasa. Peguam sedar akan hal ini kerana terdapat
ramai pembeli yang mengadu. Tetapi seperti biasa peguam akan memberitahu bahawa
mereka hanya akan menguruskan soal jual beli sahaja. Seperti isu diskaun 10%,
pembeli akan memberitahu bahawa agen sudah berjanji 10% dan tidak perlu
sebarang bayaran muka tetapi pemaju pula akan menyatakan yang agen silap atau
agen patut bertanggungjawab. Pada waktu itulah pembeli akan sedar yang semua
adalah pemain dalam kartel ini yang akan menuding jari ke sana sini sehinggalah
pembeli penat dan pasrah.
Sikap
bank dan peguamnya secara tidak langsung terbabit dengan pemaju seolah-olah
membantu sesama sendiri. Dalam perjanjian jual beli antara peminjam dengan bank
akan disebut jumlah pinjaman, kadar faedah serta tempoh bayaran. Jadi semua
fakta ini akan tertera dalam dokumen perjanjian.
Sama
seperti perjanjian dengan pemaju, peminjam harus mendapatkan khidmat guaman
panel yang akan dilantik oleh bank. Sekali lagi wujud kepentingan panel peguam
di sini kerana mereka ingin mempamerkan prestasi sebagai panel yang
‘cemerlang’. Ini bagi menjamin kelansungan perniagaan mereka dengan pemaju atau
bank, sebagai panel.
Setelah
meluluskan pinjaman dan apabila projek perumahan yang sudah 90% siap, seperti
yang dipromosikan pemaju sebagai jualan laris tadi. Bank akan memaklumkan
kepada peminjam bahawa pinjaman 90% sudah dibuat kepada pemaju. Pada waktu
itulah timbul keanehannya kenapa tidak lulus 100% jika benar sudah yakin dengan
keupayaan peminjam dan pemaju. Rupanya ada strategi tersembunyi. Inilah kartel
yang dimaksudkan. Industri ini sudah dibina berdasarkan permainan antara
pemaju, agen, syarikat guaman dan juga bank.
SPEKULASI
GST OLEH PARA PEMAJU
Seperti
yang diketahui umum, cukai GST ataupun Goods and Services Tax akan dilaksanakan
1 April 2015 di mana sistem cukai berantai di setiap peringkat daripada
pengeluar kepada pengedar kepada peruncit hingga pengguna akan dikenakan dengan
nilai standard sebanyak 6%.
Persamaan
antara GST dan Cukai Jualan pada masa sekarang adalah tiada cukai dikenakan
atau akan dikenakan terhadap pengguna dalam pembelian rumah/hartanah kediaman.
Dalam skim GST, hartanah kediaman berada dalam kategori GST Berkadar
Pengecualian (0%).
Tetapi
GST akan dikenakan terhadap pengguna sekirannya dia membeli hartanah komersil
kerana hartanah tersebut merupakan barangan dalam kategori GST Berkadar
“Standard” (6%).
Walaubagaimanapun,
dalam proses pembuatan/pembinaan produk akhir ini (peringkat input), kadar
cukai untuk input dan bahan-bahan adalah berbeza antara GST dan Cukai Jualan
Cukai Jualan vs GST ke atas Hartanah Kediaman.
Berdasarkan
Akta Cukai Jualan 1972, bahan binaan asas seperti batu bata, simen dan jubin
lantai adalah merupakan Barangan Jadual Pertama, di mana semua barangan dalam
kategori ini tidak akan dikenakan sebarang cukai jualan. Sementara itu, bahan
binaan yang lain merupakan Barangan Jadual Kedua, di mana semua barangan dalam
kategori ini hanya akan dikenakan cukai jualan sebanyak 5%.
Dalam
perlaksanaan GST yang baru ini, semua bahan binaan dan perkhidmatan (Cth:
kontraktor, jurutera) akan dikenakan GST dengan kadar yang standard iaitu 6%.
Ini sudah tentu akan meningkatkan kos pengeluaran pemaju.
Kos
cukai tambahan ini akan dipindahkan kepada pengguna akhir (GST Berkadar
“Standard”), atau dituntut semula daripada kerajaan (GST Berkadar Sifar).
Namun, dalam kes ini (GST Berkadar Pengecualian), kos cukai tambahan ini akan
ditanggung sepenuhnya oleh pihak yang sebelum pengguna akhir iaitu Pemaju itu
sendiri.
Pemaju
tidak mempunyai “mangsa” seterusnya dalam rantaian bekalan. Ini nampaknya
merupakan berita baik untuk pembeli rumah kerana mereka tidak perlu membayar
GST apabila membeli rumah atau hartanah kediaman.
Walau
bagaimanpun, ia adalah tidak sukar untuk dibayangkan bahawa pemaju akan cuba
untuk merangkumi kos cukai tambahan ini ke dalam harga jualannya secara
tersirat dan tersembunyi.
Inilah
perkara yang seharusnya diaambil serius oleh pihak kerajaan dalam memastikan
harga rumah kediaman tidak dinaikkan dengan sewenang-wenangnya oleh para pemaju
perumahan dengan beralasan GST. Semuanya akan dituding jari kepada GST walaupun
mereka sendiri tetap membuat untung dengan margin yang amat tinggi.
GST
digunakan sebagai alat propaganda untuk menaikkan lagi harga rumah kediaman
supaya untung lebih banyak diperolehi
|
KESEDARAN
ORANG AWAM
Perkara
ini mesti didedahkan supaya keadaan kos tersembunyi ini dapat dileraikan supaya
ia tidak berlarutan lagi dan tidak digunakan pula untuk memanipulasikan pula
dana subsidi perumahan oleh kerajaan.
Pembeli
biasanya orang awam yang kurang faham soal undang-undang, malah tidak terbaca
pun dokumen perjanjian yang panjang lebar, tebal serta penuh terma-terma yang
tidak pernah mereka dengar.
Bank
meluluskan pinjaman di mana apabila pihak bank meluluskan 90% dan pemaju pula
memaklumkan rumah boleh diduduki tiga bulan lagi, maka barulah pembeli tahu
bahawa wujud sejenis bayaran faedah antara tempoh bank meluluskan bayaran 90%
hingga tempoh baki 10% lagi diluluskan oleh bank apabila surat layak menduduki
diperoleh. Inilah konspirasinya.
Dalam
tempoh bayaran 90% bayaran dibuat caj faedah dikenakan kepada peminjam dan
bayaran caj ini tidak ditolak sebagai bayaran pinjaman. Bayaran ini dikira caj
untuk 90% urusan pinjaman awal. Bukankah lebih telus dan adil jika pihak bank
meluluskan pinjaman 100% dan terus memulakan potongan pinjaman berdasarkan
jumlah yang tertera dalam perjanjian.
Namun
situasinya hari ini lansung tidak memihak kepada pembeli. Biasanya setelah
bayaran 90% dibuat, pemaju tidak akan beri pun kunci dalam tempoh tiga bulan
seperti janji lisannya. Lebih parah, terdapat kes hinggakan setahun dari tarikh
pembelian, pemaju tetap memaklumkan ada masalah sijil layak menduduki. Kononnya
ada saja masalah dengan pekerja kontrak, bahan binaan berkualiti tiba-tiba
tiada dalam pasaran, dan pelbagai lagi dalihan serta alasan yang menyusahkan
pembeli.
TOHMAHAN
TERHADAP KERAJAAN
Kesemua
ini jelas amat membebankan pembeli. Pembeli selaku peminjam akan merasa kecewa.
Jawapan yang diberi oleh syarikat guaman juga amat menghampakan dan tidak akan
dapat menyelesaikan masalah mereka. Akibatnya, bibit-bibit kemarahan rakyat
kepada kerajaan mula timbul. Kerajaan pula sebaliknya yang dipersalahkan dan
dianggap kapitalis. Undang-undang sedia ada berkenaan hal ini dianggap tidak
memihak kepada rakyat. Pihak berkuasa tempatan dilabel dengan persepsi mahukan
rasuah bagi meluluskan sijil layak menduduki, serta banyak lagi tohmahan
dilemparkan kepada pihak berkuasa khususnya kerajaan. Malah kerajaan BN yang
memerintah pun dikatakan kependekan kepada ‘Barang Naik’.
Ketika
ini, semua institusi yang berurusan dengan rakyat dianggap sebagai instrumen
kerajaan kerana rakyat menganggap lesen pemaju dan bank adalah di bawah kawalan
dan seliaan pihak kerajaan. Dan malang apabila rakyat merasakan bahawa
undang-undang sedia ada adalah bukan untuk kepentingan rakyat lagi, malah
beranggapan yang semua ini berlaku dengan izin kerajaan.
Sedangkan,
apa yang berlaku sebenarnya adalah dasar kerajaan yang bermatlamat supaya
industri perumahan dapat berkembang pesat dengan kelonggaran sedia ada. Selaras
dengan hasrat kerajaan bagi merancakkan pertumbuhan ekonomi negara. Namun,
pihak-pihak yang terbabit di dalam ‘kartel’ tadilah sebenarnya yang telah
mengambil kesempatan memanipulasi dan menyalah gunakan segenap kelompongan yang
ada dalam proses pembelian rumah.
Justeru,
kerajaan mesti menyelesaikan segala masalah dan menutup kelompongan perundangan
yang ada dengan segera agar perangai buruk kartel sektor perumahan ini dapat
dibanteras dan tidak terus berlarutan. Apatah lagi ketika semua pemain utama
ini sedang meneropong lombong emas yang akan muncul dalam bentuk subsidi
kerajaan sebanyak RM300 juta di dalam pasaran mereka sedikit masa lagi.
Pihak
kerajaan mesti mengawal sepenuhnya projek MyHome dan memastikan semua
pemaju yang berminat, mengikut format skim PR1MA dan tidak mengikut format
mereka secara bebas. Kerajaan mesti mengisytiharkan perang terhadap kartel ini,
sama seperti kartel dadah dan juga orang tengah dalam pasaran makanan kerana
jelas mereka itulah yang menjadi penyangak kepada rakyat Malaysia.
Kerajaan
harus tegas dan tidak harus membiarkan pemaju, agen, peguam dan bank menakluki
projek ini sehingga projek yang berniat baik demi kebaikan rakyat ini pun turut
menjadi mangsa pasaran spekulasi dan hasrat murni kerajaan akan terkubur begitu
sahaja.
USAHA-USAHA
KERAJAAN
Program MyHome yang
dilancarkan 1 April 2014 lalu menawarkan subsidi maksimum RM30,000 bagi membeli
rumah kos rendah kepada individu berpendapatan RM3,000 ke bawah. Ia mensasarkan
pembinaan 10,000 unit rumah bagi tahun 2014 dengan kos RM300 juta diperuntukkan
bagi menjayakan program ini. Program ini juga bukti Kerajaan Malaysia mendengar
masalah rakyat.
Program MyHome dan
peruntukan RM300 juta yang berdasarkan kerangka Bajet 2014 yang dibentangkan
September 2013 lalu sangat fokus kepada kepentingan rakyat terutama dalam isu
memiliki rumah.
Walau
bagaimanapun, dengan masalah kartel ini, dibimbangi matlamat kerajaan untuk
membantu rakyat tidak akan tercapai, manakala yang meraih untung adalah pemaju.
Persoalannya
adakah kerajaan bersedia untuk mewujudkan suatu akta yang betul-betul dapat
menangani isu serta persepsi kenaikan harga hartanah kediaman, terutamanya
menjelang perlaksanaan GST nanti?
Akta
Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2010 misalnya jelas akan menghalang sebarang
kenaikan harga barang dengan sewenang-wenangnya dan tidak munasabah. Adakah
akta seperti ini juga perlu diadakan supaya dapat mengekang kenaikan harga
rumah kediaman?
Usaha
kerajaan dalam mempertingkatkan kemampuan jalur transportasi antara
bandar/negeri mestilah diperluaskan lagi supaya sistem pengangkutan ini dapat
mengurangkan kebergantungan rakyat untuk menetap di ibukota jika sedang bekerja
di ibukota. Maka, permintaan terhadap hartanah kediaman di bandar-bandar utama
dapat dikurangkan dan harga perumahan juga akan dapat dikurangkan selari dengan
permintaan yang menurun (MRT, LRT, ETS, KOMUTER dll).
Pembukaan
bandar satelit yang lengkap dengan sistem pengangkutan dan jalur jalanraya yang
baik juga mesti dipergiatkan lagi.
Kawasan
Bukit Beruntung misalnya, yang seluas 1,275.92 hektar dan salah satu kawasan
yang mempunyai banyak rumah kediaman tidak berpenghuni. Malah di sekitar Hulu
Selangor sahaja masih terdapat begitu banyak rumah kediaman kosong yang
melibatkan kawasan di Bukit Beruntung, Bukit Sentosa, Lembah Beringin, Batang
Kali, Serendah, Rasa, Kerling, Hulu Bernam dan Sungai Choh.
Sekiranya
kerajaan dapat membina sistem pengangkutan seperti LRT/KOMUTER ke
kawasan-kawasan ini sudah pasti jumlah penduduk di kawasan tersebut akan
meningkat semula. Ia akan mengalihkan permintaan perumahan di kawasan bandar,
ke kawasan luar bandar seperti Hulu Selangor ini. Ia juga mampu mengekalkan
kemenangan BN di Hulu Selangor.
KESIMPULAN
Kerajaan
mesti memastikan harga hartanah kediaman berada dalam kawalan di bawah
undang-undang yang lebih holistic bagi menghalang gejala kartel harga rumah ini
dari terus berleluasa.
Rumah
kediaman sebagai salah satu hak asasi bagi manusia supaya dapat berlindung dari
hujan dan panas ini mestilah dijaga nilainya supaya harga di pasaran sentiasa
munasabah untuk rakyat membelinya.
Sistem
transportasi dan pengangkutan yang lebih efisyen amat diperlukan supaya
kewujudan bandar-bandar satelit yang menempatkan banyak kawasan perumahan dapat
dikembangkan.
Tekanan harga hartanah kediaman di kawasan bandar akan dapat
dikendurkan jika permintaan rumah kediaman dapat ditingkatkan di kawasan yang
sedikit jauh dari bandar.
Sumber: Rakyat Post


No comments:
Post a Comment