Data 2011: Pelajar
yang bersekolah di Sekolah Kebangsaan berbanding pelajar yang bersekolah di
sekolah vernacular:
Peringkat Sekolah Rendah
- 74% - Sekolah Kebangsaan
- 21% - SJK Cina
- 3% - SJK Tamil
- 2% - Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) dan Sekolah Pendidikan Khas
- 88% - SMK
- 12% - Lain-lain
Berdasarkan data di
atas, adakah intergrasi kaum semakin baik atau polarisasi kaum semakin menjarak
di kalangan generasi X dan Y di negara ini setelah 57 tahun negara mengamalkan
2 aliran di dalam sistem pendidikannya?
Jawapannya, lihatlah
apa yang berlaku sekarang!
Walaupun di lihat berlakunya conversion yang
menyakinkan di peringkat sekolah menengah, namun detik awal pembenihan
pemikiran kebangsaan telah berjalan dengan ‘pesat’ di peringkat sekolah rendah.
Tempoh kritikal 6
tahun di sekolah rendah itulah sebenarnya waktu paling ‘subur’ untuk membina
jati diri dan tasawwur berkaitan nilai-nilai nasionalisme dan kenegaraan.
Belum lagi dicampur
dengan percambahan ‘subur’ sekolah-sekolah swasta yang akan membawa sub-budaya
yang berbeza di dalam sistem pendidikan negara.
Sekolah vernacular terutamanya
SJK Cina dan SJK Tamil tidak wajar ditambah hanya di atas faktor demografi dan
pembangunan di satu-satu tempat.
Sudah tiba masanya
setiap pembangunan petempatan baru dan pengembangan perumahan di kawasan sub-urban
atau urban, ianya perlu dipakejkan dengan pembenaan Sekolah Kebangsaan.
Memperkasakan Sekolah
Kebangsaan adalah selari dengan Plan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) untuk membina sistem pendidikan yang
selari dengan tuntutan nasionalisme dan kenegaraan.
Desakan yang hanya semata-mata
berasaskan fahaman politik sempit dan emosional tidak membawa apa-apa makna
untuk melahirkan rakyat yang bersatu padu.
Sepatutnya apabila
membicarakan persoalan, sama ada sistem pendidikan 2 aliran yang diamalkan
sekarang kepada satu sistem pendidikan aliran tunggal, ia seharusnya tiada quid
pro quo demi kepentingan perpaduan masa depan generasi negara.
Isu perpaduan bukan
boleh diselesaikan dalam masa sehari, namun pendidikan yang ‘sama acuan’
merupakan jalan penyelesaian terbaik.
No comments:
Post a Comment