Golongan modenis dan neo-modenis yang dipelopori oleh
Muhammad Abduh, Fazlur Rahman, Harun Nasution, Nurcholish Madjid, Taha Jabir
al-Ulwani, Tariq Ramadan, berusaha mentafsirkan semula Islam agar bersesuaian
dengan nilai-nilai moden.
Golongan modenis dan neo-modenis ini mula mempertikaikan
autoriti hadith dan ijma’, hukum Syariah yang dianggap tidak adil.
Terbaru golongan ini menggunakan wacana Maqasid untuk
merombak Usul al-Fiqh yang dianggap telah tamat tempoh, mandul kerana terlalu
rigid.
Ilmu Maqasid ciptaan golongan ini bertujuan menggantikan
Usul al-Fiqh yang telah pun disepakati zaman berzaman.
Golongan ini menuduh kejumudan berlaku kerana imam-imam Ahl
al-Sunnah wa al-Jama’ah yang kita pegang selama ini tidak terbuka kepada
falsafah Greek sebagaimana yang dicadangkan oleh Ibn Rushd dalam tulisannya: Despite al-Ghazali’s
popularity the general ban on philosophy contributed to stagnation in the
theory and reasoning methodology of the Islamic law across the board.
Golongan ini mendakwa Ijma’ bukan satu sumber hukum
sebaliknya ia adalah satu bentuk penglibatan masyarakat dalam hal ehwal negara.
Masyarakat Melayu Islam perlu lebih kritis dan berhati-hati
terhadap pemikiran yang datang dari luar, baik dari Barat mahupun dari tanah
Arab yang telah banyak tersekularkan.
Pandangan umum bahawa dalam masalah agama kita perlu berguru
dengan ilmuwan Arab tidak selamanya betul, dalam beberapa perkara mereka perlu
belajar daripada ilmuwan Melayu.
No comments:
Post a Comment